UX-design – att forma en användarupplevelse

Hur arbetar KB med användarupplevelser? UX-teamet hjälper till att förklara design av tjänster, behov och beteende, samt berättar om hur observationer kan leda till konkreta insatser inom utveckling.

Vad är UX?

När man pratar om digitala tjänster och produkter och hör ordet design tänker man ofta på det visuella, men en UX:are arbetar med mycket mer än så.

UX står för User Experience och innebär att man arbetar med upplevelse och behov inom tjänster och produkter. I praktiken betyder detta att man jobbar för att öka användbarheten mellan användaren och produkten, och i Libris katalogisering säkerställer alltså UX att tjänsten anpassas till bland andra katalogisatörers arbetssituation och yrkesmässiga vardag.

UX ger möjligheten att genom användarintervjuer, observationer och ett envist och frågvist iakttagande identifiera hur en tjänst kan förbättras. UX ambition är att öka lusten i användbarheten genom att se och kartlägga målgruppernas beteenden. Observationer ger UX:are chansen att identifiera förbättringsområden och det är just det, förmågan att se tjänsten ur användarens perspektiv.

En användare uttrycker vad som är bra och dåligt på många olika sätt, inte minst genom hur de agerar. Att exempelvis arbeta runt ett arbetsflöde och hitta egna lösningar för att utföra en uppgift är indikationer på ett förbättringsområde.

UX på KB

Mattias Bolin, UX:are på KB

Sedan en tid tillbaka har KB:s UX-team tillskott av Mattias Bolin. Mattias påbörjade sina studier inom beteendevetenskap. I kombination med senare studier inom medieteknik, och ett stort intresse för formgivning fick Mattias upp ögonen för UX.

De UX:are på KB som arbetar med Libris katalogisering tittar på hur man använder tjänsten i sig, men ställer sig även frågor bortom gränssnittet: Var börjar arbetsflödet för katalogiseringen? Hur går katalogisering tillväga? Vad är viktigt i katalogisatörernas dagliga arbete?

Det är alltid viktigt att träffa användare, menar Mattias. Det handlar om att se sammanhanget för att kunna förstå behovet. Om UX:are sitter tillsammans med en katalogisatör som utför en uppgift, ser de hela bilden. Alla beteenden berättar en berättelse om hur tjänsten används. Har man två skärmar betyder det något, har man kom-ihåg-lappar eller lappar med tips för arbetsflödet betyder det något annat. Flera flikar öppna, eller för den delen flera fönster öppna, säger något även det.

En användare av en tjänst ser gränssnitt och grafisk design. Vad de inte ser är att under ytan göms ett idogt arbete med bland annat det kartlagda beteendet och målgruppernas effektmål. Samtliga aspekter sätts samman för ge användaren en så bekväm tillvaro som möjligt. Med kunskap om hur man formar en användarupplevelse omsätter KB:s UX-team användarens kommentarer till förbättringsåtgärder. De konkretiserar och tolkar signaler och försöker sedan sätta det i ett större perspektiv.

I och med nya Libris katalogisering har KB har inte längre samma systemmässiga hinder som tidigare. Genom att vara innovativa kan vi hitta nya lösningar, avslutar Mattias. Det ger oss möjligheten att tänka fritt och att fortsatt framåt nå något riktigt bra.

  1 comment for “UX-design – att forma en användarupplevelse

  1. Nathalie
    13 mars, 2019 at 01:17

    Hej!
    Vi är ute efter någon stjärna som kan hålla kurs/föredrag om UX-design och gärna även kommunikation generellt för bibliotek. Har ni något tips får ni gärna maila mig. Tack!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.