Veckans rapport, v. 8 – Information om produktionssättning

Projektet för nya Libris och XL har sedan årsskiftet tagit ett omtag. Ett antal förändringar är gjorda vilka kommer att presenteras och förankras på Libris utvecklingsråd den 8/3.

För alla Librisbiblioteks (påsk-) planering vill vi redan nu klargöra att vi inte kommer att gå över till nya Libris under mars eller april.

Rådande plan att produktionssätta en startversion som stödjer katalogisering av enkla monografier och tidskrifter kvarstår. Till det här hör import- och exportrutiner samt konvertering och återkonvertering. Efter lanseringen kommer vi att fortsätta utveckla mer funktionalitet.

Efter Libris utvecklingsråds möte kommuniceras övergripande roadmap och mer detaljerad information.

Gällande utvecklingen har den gångna sprinten fortsatt fokuserat på stabiliseringar och buggrättningar.

  • Frontend har förbättrat den modulära arkitekturen bakom gränssnittet. Bland annat har de separerat API:et från applikationerna och klienten vilket leder till att det i framtiden är lättare att bygga nya tjänster som med det kan dra nytta av varandra. Utöver det här fortsätter arbetet med att anpassa gränssnittet ur tillgänglighetsaspekten.
  • UX-teamet har:
    • Utrett användningen av diakriter samt sammanställt en strategi för specialtecken i XL
    • Förtydligat kring kortkommandon i gränssnittet
    • Förtydligat design kring knappen “bestånd”
    • Uppdaterat design för sökning i “Andra källor”
  • Backend har bland annat förbättrat mailutskicken kopplade till Libris Login och att deleted-poster följer med i exporten.
  • Terminologigruppen har sammanfattat och publicerat en kortare rapport om arbetet med att översätta och linjera bland annat BIBFRAME och RDA. Rapporten finns att läsa på Librisbloggen.
  • Formatteamet har arbetat vidare med att tydliggöra konverteringen av serier och bestånd.

 

  1 comment for “Veckans rapport, v. 8 – Information om produktionssättning

  1. Anders
    1 mars, 2018 at 03:26

    Hej! Låter klokt. Jag har fortfarande inte förstått vad biblioteken ska göra med allt material som inte är en enkel monografi eller en tidskrift vid driftsättningen? Lägga på hög? Katalogisera enbart lokalt? Vad är ert råd? 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.